Fodring af seniorhunde

Når din hund er blevet ca. 7 år, så har den nået senioralderen, og du skal til at skifte fra voksenfoder til seniorfoder. Seniorfoderet er tilpasset den ældre hunds behov og reducerer belastningen af kroppens organer og funktioner, der nu engang svækkes i takt med, at hunden bliver ældre.
Korrekt fodring af din seniorhund er et af de forhold, hvor du som hundeejer har den mest afgørende indflydelse på, at din hund får et sundt og langt liv med nedsat risiko for udvikling af de aldersbetingede sygdomme. Hvis du er i tvivl om, hvornår du skal begynde at give din hund seniorfoder, så spørg din dyrlæge.

Hvorfor skal jeg vælge et fuldfoder til min seniorhund?

Din seniorhund behøver en god balance af næringsstoffer i foderet. Hovedparten af foderet består af protein og kulhydrater. Protein er byggestenene til kroppens væv, og kulhydraterne forsyner hunden med energi. Der er også fedtstoffer i foderet, der dels er med til at forsyne din hund med energi og dels indeholder en række vigtige fedtopløselige vitaminer (f.eks. A-vitamin). Fedtstofferne er også med til at give foderet tekstur og smag. Fuldfoderet indeholder også mange andre vigtige næringsstoffer i form af vandopløselige vitaminer og mineraler. Disse vitaminer og mineraler er enten naturligt forekommende i foderet, eller også er de tilsat i form af et koncentrat, således at foderet ender med at være helt optimalt og dække alle behov hos en seniorhund.

Under produktionen af et godt seniorfoder, tages der særligt hensyn til, at foderet indeholder:

• Letfordøjeligt protein
    Proteinstofferne har høj kvalitet og høj fordøjelighed. Høj fordøjelighed medfører færre affaldsstoffer i kroppen. Affaldsstofferne omdannes og udskilles fra kroppen af lever og nyrer. Derfor skånes og beskyttes disse organer, når der er færre affaldsstoffer i kroppen.

• Reduceret fedtmængde
    Stofskifte falder, jo ældre hunden bliver. Når fedtmængden er nedsat, så mindskes risikoen for at hunden tager på i vægt. Overvægt er ofte et stort problem hos mange ældre hunde. Mange typer af seniorfoder er tilsat L-Carnitin, en forbindelse, der øger omsætningen af fedt i kroppen.

• Reduceret saltmængde
    Blodtrykket kan stige, hvis der er meget salt i foderet. Højt blodtryk belaster hjertet og kredsløbet. Saltmængden er reduceret i seniorfoderet for at skåne hjerte og kredsløb og dermed mindske risikoen for sygdomme i disse organer.

• Større fibermængde
    Øget fibermængde er med til at modvirke forstoppelse og regulere fordøjelsen. Samtidig giver øget fibermængde en mæthedsfornemmelse, og risikoen for overvægt nedsættes.

• Justering af fedtsyreindholdet
    Seniorfoderet tilsættes vigtige fede syrer i form af omega-3- og omega-6-fedtsyrer. Den rette sammensætning af omega-3- og omega-6-fedtsyrer optimerer immunsystemet. Et godt immunsystem er afgørende for bekæmpelsen af infektioner.

• Justering af vitaminsammensætningen
    Seniorfoder er justeret med vitaminer, så behovet hos den ældre hund dækkes ind. Vitaminer er med til at styrke en række vigtige biologiske processer i kroppen. Forskning viser, at f.eks. E-vitamin har en gavnlig virkning i ældre dyrs organisme. E-vitamin hæmmer ældningsprocesserne og styrker immunsystemet.

• Justering af mineralindholdet
    I takt med at hunden bliver ældre, ændres hundens behov for mineraler. F.eks. har ældre hunde større behov for zink og et mindre behov for kalk. Fosfor i stor mængde kan øge risikoen for påvirkning af nyrerne. Seniorfoderet er justeret, så det passer til disse ændrede behov.

• Andre tilskudsstoffer:
    Der findes en del andre tilskudsstoffer, som har gavnlig virkning på den ældre hunds organisme. Seniorfoder tilsættes f.eks. ofte glucosamin, chondriotinsulfat og collagen. Det er naturligt forekommende stoffer, der giver næring til ledbrusken og smører leddene. Det har især gavnlig virkning hos hunde med gigtsmerter, eller hos hunde med risiko for udvikling af gigt.

Alle de seniorfoderprodukter, som VetPlanet forhandler, er af meget høj kvalitet og dækker alle behov hos en rask seniorhund og kan derfor anvendes som et fuldfoder. Der fleste producenter har færdigfoder, der er målrettet seniorhundes størrelse, f.eks. til henholdsvis små racer (op til 10 kg), mellemstore racer (10-25 kg) og store racer (over 25 kg).

Vores seniorfoderprodukter kan variere i smag og tekstur alt afhængig af producentens valg af føde-emner og produktionsmetoden, så ofte er det individuelt hvilket mærke, din hund vil foretrække.

Som det fremgår af ovenstående, er der mange specielle krav til optimal fodring af en seniorhund.
Af samme grund skal du derfor vælge et af vores senior-fuldfoderprodukter til din hund. Så er du sikker på, at alle ernæringsmæssige behov hos din hund dækkes.

Her kan du se hvilke foderprodukter vi anbefaler

Hvad skal jeg være opmærksom på ved fodring af min seniorhund?

• Det er vigtigt at fodre med de rigtige mængder. Du kan på selve foderposen få information om den daglige fodermængde. Hvis du skifter foder, skal du skal være opmærksom på, at der kan være stor forskel på, hvor meget de forskellige foderproducenter angiver som daglig fodermængder, også selvom de har den samme varedeklaration. Det skyldes, at der kan være stor forskel på fordøjeligheden af produkterne. Produkter af høj kvalitet har ofte en højere fordøjelighed. Derfor skal der fodres med mindre mængder end et produkt af ringere kvalitet.
  • Den daglige fodermængde bør fordeles på to måltider.
  • Undgå i videst muligt omfang at give din hund madrester. Den fødevaresammensætning, der er sund for mennesker, er ikke nødvendigvis sund for din hund og omvendt. Af hensyn til din hunds sundhed og helbred, så hold dig fra madrester.
  • Din hund skal hele tiden have adgang til frisk, rent vand.
  • Få vejet din hund regelmæssigt og tilpas den daglige fodermængde, hvis din hund taber sig eller tager på.
  • Kontakt din dyrlæge, hvis din hund pludselig tager på eller taber sig, kaster op, får diarré eller har besvær med at komme af med afføringen. Du skal også kontakte dyrlægen, hvis din hund nægter at spise.
  • Det skal være en god oplevelse for din hund at spise. Foderet skal være velsmagende, og hunden skal have ro til at spise. Hvis du har flere hunde, er det en god idé at lade hundene spise hver for sig.
  • Undgå at give ekstra vitaminer og mineraler, medmindre det er blevet anbefalet af din dyrlæge. Alle vores højkvalitets seniorfoderprodukter indeholder den rette sammensætning af vitaminer og mineraler.

VetPlanet dyrlægernes bedste råd om fodring af seniorhunden

Må min hund spise alt, hvad den kan?
Du skal som udgangspunkt følge doseringsvejledningen på foderposen og ikke give mere end anbefalet. Får din hund for meget foder, kan den hurtigt blive for fed. Det øger risikoen for forskellige knogle- og ledlidelser, stofskiftesygdomme og hudsygdomme. Så hold dig til dosisvejledningen og vej altid foderet grundigt af.

Er højt proteinindhold skadeligt?
Det er en gammel skrøne, at et højt proteinindhold er skadeligt og kan give ”proteinforgiftning”. Det har intet på sig. Det er den samlede mængde kalorier, hunden indtager dagligt, som er hovedansvarlig for din hunds vægt. Seniorhunden har dog ikke behov for et højt proteinindhold. Seniorhunden har derimod behov for protein af høj fordøjelighed, da den høje fordøjelighed medfører færre affaldsstoffer i kroppen.

Må jeg give ekstra vitaminer og mineraler?
Du som skal udgangspunkt ikke give en rask og sund seniorhund ekstra vitaminer og mineraler, hvis du i forvejen fodrer med et kvalitetsfoder. Alle vitaminer og mineraler er tilsat foderet i forvejen. Der kan dog være specielle tilfælde, hvor din dyrlæge direkte anbefaler at give din hund visse tilskudsprodukter.

Skal alle seniorhunde have samme foder?
Det fleste producenter laver et seniorfoder, der er tilpasset hundens størrelse, som f.eks. små racer (op til 10 kg), mellemstore racer (10-25 kg), store racer (25-40 kg) og i enkelte tilfælde også gigantracer (over 40 kg).

Kan jeg selv lave foder til min seniorhund?
Vi anbefaler som udgangspunkt at man holder sig fra at benytte hjemmelavet foder. Det er utroligt svært at sammensætte foderet korrekt, så det opfylder den enkelte hunds behov. Når VetPlanets dyrlæger ser en seniorhund i dyreklinikken med ernæringsforstyrrelser, så skyldes det næsten altid ”hjemmelavet” foder. Så køb altid et færdigfremstillet kvalitetsfoder til din seniorhund.

Hvad gør jeg, når min hun ikke spiser op?
En del ejere har problemer med, at deres hund ikke spiser den anbefalede fodermængde. Du skal være opmærksom på, at der er stor forskel på de forskellige hunderacer energibehov, og mange spiser kun ca. 75% af den anbefalede mængde. Hvis din seniorhund i øvrigt er sund, rask og har en normal vægt, så skal du intet gøre. Husk at få vejet din hund regelmæssigt, og tilpas den daglige fodermængde, hvis din hund taber sig eller tager på.

Hvad gør jeg når, min seniorhund er kronisk sulten?
Nogle hunde, især af retriever racer, er kronisk sultne og kan spise store mængder foder. Derfor kan nogle ejere blive bekymrede for, om deres hund nu får foder nok og får dækket sit energibehov.

Selvom din seniorhund er kronisk sulten, er det vigtigt, at du følger den anbefalede fodermængde. Det er ikke alle hunde, der er lige gode til at regulere deres appetit. Sørg altid at få vejet din hund regelmæssigt og tilpas den daglige fodermængde, hvis din hund tager på i vægt.

Hvor tit skal jeg fodre min seniorhund?
Du skal fodre din hund 2 gange dagligt typisk morgen og aften.