Sterilisering af hund

Skal din hunhund ikke bruges til udstilling eller avl, kan der være flere gode grunde til at lade din tævehund sterilisere.

Sterilisering af hunhunde kan ske fra 5-6-måneders alderen, og der er ikke nogen øvre grænse for, hvornår steriliseringen kan foretages.

Operationen sker i fuld bedøvelse, hvor dyrlægen fjerner hundens æggestokke gennem et lille snit i bugen.

Din hund vil være klar til at komme med hjem igen senere samme dag.

Hvad koster sterilisering af hund hos VetPlanet?

Sterilisation af hund under 0-9 kg:    Kr. 3.599,00
Sterilisation af hund 10 - 19 kg:         Kr. 3.999,00
Sterilisation af hund 20 - 49 kg:         Kr. 4.499,00

Alle priser er inkl. moms.
Priser på sterilisering er inkl. medicin givet på dagen og plastikkrave.

Smertestillende efter sterilisering op til 30 kg ca.: Kr. 78,-
Smertestillende efter sterilisering op til 50 kg ca.: Kr. 110,-

Hvad er sterilisering?

Sterilisering af hund er en operation i fuld bedøvelse, hvor dyrlægen fjerner hundens æggestokke (ovarier) gennem et lille snit i bugen lige under navlen. Operationssåret sys efterfølgende og heler i løbet af 10 dage.

Operationssåret sys typisk i 3 lag:

1. Mavemuskler og bughinde
  2. Underhud og hudfedt
  3. Hud

Det er kun det yderste lag af syningen, du kan se, og det er også kun det yderste lag, der fjernes.

De fleste hunde kan være lettere påvirkede på dagen, hvor operationen foregår, men er normalt friske igen efter et døgns tid.

Ved sterilisation indleverer du som hovedregel din hund om morgenen, og den kan gå hjem igen samme eftermiddag. Husk at hunden skal være fastet fra aftenen før.

Efter sterilisering ophører hundens løbetid, og den kan ikke længere få hvalpe.

Hvorfor skal du vælge sterilisering?

Du kan vælge at lade din hund blive steriliseret, hvis du vil undgå, at den kommer i løbetid, får hvalpe eller bliver falsk drægtig. Samtidig bliver alvorlige sygdomme forebygget eller undgået. Alle tævehunde, der ikke skal bruges til udstilling og avl kan have fordel af at blive steriliseret. Steriliserede tævehunde lever længere, er sundere og har en bedre livskvalitet.

Mange vælger at sterilisere deres hund for helt at undgå, at den kommer i løbetid. Herved undgår man en række gener som uønsket parring, pågående hanhunde under gåture, blodpletter på gulvet osv.

Den hyppigste årsag til sterilisering er, at nogle hunde bliver ”falsk drægtige” eller ”pseudo gravide” et par måneder efter løbetid. Denne lidelse er stærkt generende for både hund og ejer.

Steriliserede hunde har nedsat risiko for at få kræft i mælkekirtlerne. Tævehunde har 25% risiko for at udvikle denne kræftform på et tidspunkt i deres liv, men den nedsættes til mindre end 8% hvis hunden steriliseres inden 2. løbetid og til under 1%, hvis den steriliseres inden 1. løbetid.

Livmoderbetændelse (pyometra) er en almindelig og desværre livstruende sygdom, som rammer mange tævehunde, specielt når de bliver lidt ældre. Hvis din hund er steriliseret, så er det meget usandsynligt, at den på et senere tidspunkt kan få betændelse i livmoderen. Ligeledes forebygges forskellige kræftformer i køns- og urinorganerne ved dette indgreb.

Hvornår skal min hund steriliseres?

Der er ingen fast regel for, hvor gammel din hund skal være, når den evt. skal steriliseres. For år tilbage anbefalede man, at hunden skulle have haft sin første løbetid inden sterilisering. Men med udgangspunkt i den nyeste forskning kan sterilisering foretages meget tidligere. Helt ned til 5-6-måneders alderen.

Hvis din hund har haft sin første løbetid, er det vigtigt, at du vælger et tidspunkt for sterilisering i perioden mellem to løbetider (anøstrus). Det mindsker risikoen ved indgrebet. Da de fleste hunde en periode på 7 måneder mellem deres løbetider, så er 3-4 måneder efter sidste løbetid et godt tidspunkt at foretage sterilisering.

Hvad gør jeg hjemme efter sterilisering?

Du skal sørge for, at holde din hund i ro de første dage efter operationen. Gerne et sted med varme, da hundens stofskifte kan være mere eller mindre påvirket af narkosen, og den kan derved have svært ved at holde en normal kropstemperatur.

Hunden kan være let slinger og have kvalme. Så det bedste er et roligt sted uden for meget lys og et sted uden trapper eller andre steder, hvor hunden kan falde ned. Har du andre hunde, skal den nyopererede hund have mulighed for at være i fred.

Når hunden kommer hjem må den godt få foder og vand. Men giv små portioner i starten for at undgå opkastning.

Det er vigtigt, at du dagligt tjekker operationssåret og holder øje med tegn på infektion (feber, varme, rødme, hævelse, smerte).

Du skal dog være opmærksom på, at nogle hunde kan reagere på trådene i huden. Der kan udvikles en lille fast hævelse under operationsåret. Hævelsen er ikke øm eller rød. Hævelsen kan kommer helt op til 14 dage efter operationen.

Denne reaktion er helt ufarlig og kræver ingen behandling, da hævelsen forsvinder af sig selv.

Du skal sikre dig, at din hund ikke på nogen måde kan komme til at slikke sig i operationssåret. Hvis det sker, så er der dels risiko for, at operationssåret springer op, og hunden dermed skal bedøves og opereres igen. Dels er der risiko for, at hunden pådrager sig selv en infektion. Du vil altid få udleveret en krave i forbindelse med operationen, der skal hindre, at hunden har mulighed for at slikke i operationssåret. Dyrlægen vil altid vurdere hvilken størrelse krave, der passer bedst til din hund. Men nogle hunde er mere smidige end andre, og lige pludselig kan hunden måske finde en måde at slikke sig i såret på alligevel. I det tilfælde skal du straks kontakte din dyrlæge og få købt en ny krave.

I nogle tilfælde anvendes der en form for bodystocking til hunden for at undgå, at den slikker i såret. Denne løsning giver heller ikke garanti for, at hunden ikke kan finde en mulighed for at slikke direkte i såret.

Det er altid vigtigt, at du kontakter os, hvis du er i tvivl om noget efter operation af din hund.

Hvornår skal jeg give smertestillende medicin efter sterilisering?

Du skal følge dyrlægens anvisning og give smertestillende medicin i minimum 5 dage. Du skal som hovedregel starte med medicinen dagen efter operationen, da din hund har fået den første dosis smertestillende som injektion under operationen.

Bliver min hund overvægtig og doven efter sterilisering?

Det er et skrøne at hunde bliver dovne efter en sterilisering. Det har intet på sig. Du skal derimod være opmærksom på, at der efter neutralisation er risiko for overvægt. Steriliserede hunde har behov for mindre energi (færre kalorier) i deres foder for at holde vægten i ro. Du kan derfor med fordel anvende et fuldfoder med et lavere kalorieindhold f.eks. et foder som er specialdesignet til steriliserede hunde.

Her kan du se hvilke foderprodukter VetPlanet-dyrlægerne anbefaler:

Er der andre bivirkninger ved sterilisering?

Der kan forekomme bivirkninger efter sterilisering, men de er heldigvis ret sjældne.

• Forandret pelskvalitet kan forekomme hos nogle få steriliserede tævehunde. Det ses især hos racer med lang silkeblød pels og rødt pigment. Når det ses hos en hund, er det heldigvis mere et kosmetisk problem og generer ikke hunden
  • Urininkontinens kan forekomme hos steriliserede tæver. Det vil sige, at de ikke kan holde på urinen, når de slapper af og sover, og derfor kan det dryppe med urin fra dem. Det ses især hos ældre hunde og især hos racer med over 15 kg legemsvægt. Dette problem kan løses med medicin.