Tandbehandling af hund

Tandsygdomme hos hunde er meget almindelige. Undersøgelser har vist, at 7 ud af 10 hunde over 3 år har et eller andet problem sine tænder eller sit tandkød. Hvis de problemer ikke forebygges eller behandles, kan der ske skade på både tænder, tandkød og kæbeknoglen.

Tandsygdomme ses hos alle hunde, dog hyppigst hos mindre racer, som især rammes af tandsten.

Hvordan ved jeg, om min hund har tandproblemer?

Du skal være opmærksom på, at din hund danner plak på sine tænder. Plak er et blødt hvid-gulligt materiale, som aflejres på tænderne ved tandkødet. Med tiden forkalkes plaken og bliver mere hård og farves brunligt. Når plakken er forkalket kaldes det for tandsten, som efterhånden breder sig ned over tanden.

Mange hundeejere vil typisk bemærke, at hunden begynder at lugte ud af munden. Ja, nogle hunde stinker ligefrem ud af munden. Hos nogle hunde kan du ofte se blødning fra tandkødet. Blødningen kan komme spontant, men også når din hund har tygget i et ben eller lignende.

Du skal være opmærksom på, at betændelse i mundhulen er en af de sygdomme, hvor hunden kan have mange smerter, og at det kan være meget svært som hundeejer at se, at din hund er påvirket af smerter fra tænderne.

Hvordan påvirker plak og tandsten min hund?

Der findes masser af bakterier ved tandkødsranden under plakken og tandstenen. Det er bakterierne, der giver de egentlige problemer i mundhulen. Bakterierne giver anledning til en smertefuld betændelse i tandkødet (gingivitis). Hvis ikke den korrekte behandling sættes ind i tide, er der risiko for at denne betændelse breder sig til tændernes rødder og i værste tilfælde til selve kæbeknoglen. Her vil man typisk se, at tænderne begynder at blive løse og måske endda falder ud af hundens mund.

Bakterierne og de affaldsstoffer (toksiner), som bakterierne producerer, kan gennem mundhulen optages direkte i blodbanerne og give din hund andre alvorlige sygdomsproblemer.

Hvordan behandles tandsygdomme hos min hund?

Al tandbehandling af din hund foregår, mens hunden er under narkose. Efter en grundig undersøgelse af mundhulen vil dyrlægen foretage en tandrensning med ultralyd. Herefter poleres hundens tænder for at fjerne de sidste mikroskopiske rester af tandsten. Til sidst foretages endnu en undersøgelse af de ”rene” tænder.

Hvis dyrlægen finder løse tænder eller tænder med f.eks. rod- og kæbeknoglebetændelse, skal disse tænder opereres ud. De vil aldrig kunne gro fast igen, og vil kun fremover skabe problemer for hunden. Det kan betyde, at nogle hunde skal have fjernet en hel del tænder, og som hundeejer skal man være opmærksom på, at det kan kræve flere operationer at løse hundens mundhuleproblem.

Hvad kan jeg selv gøre for at forebygge tandsygdomme hos min hund?

Daglig tandbørstning er det bedste og mest optimale man kan gøre for at optimere hundens sundhed i mundhulen. Herved fjernes den bløde plak og mundhulebakterier, inden den mere hårde tandsten dannes. Mange undersøgelser viser klart, at tandbørstning er den mest effektive metode til at minimere infektioner i mundhulen.

Gode råd til tandbørstning:

• Træn tandbørstning med din hund allerede som hvalp, også selvom hvalpe ikke danner ret meget plak endnu.
  • Brug en hundetandbørste eller ”fingertut”, som passer til dig og din hund. De findes i forskellige størrelser og former. Du kan se mere her.
  • Brug en hundetandpasta, som for hunden har et god smag uden pebermynte og skummemidler. Du kan se mere her.
  • Nogle hunde med tendens til infektion i mundhulen vil have gavn af klorhexidin mundgel et par gange om ugen. Drøft det med din dyrlæge.

Har din hund problemer med tænderne, har du heldigvis en lang række andre muligheder for at minimere hundens tandstensdannelse:

• Fodring med et ”tanddiæt”. I disse foderprodukter er der forskellige fiberstoffer eller kiselalger som begge har en hæmmende effekt på tandsten. Du kan se mere her.
  • Daglig brug af enzympasta. En pasta som nemt lægges på hundens tænder eller smørres på indersiden af kinden. Du kan se mere her.
  • Benytte forskellige tyggestænger med tandstenshæmmende effekt. Du kan se mere her.
  • Benytte forskellige produkter til opblanding i foder eller drikkevand. Du kan se mere her.

VetPlanet dyrlægerne anbefaler

Alle produkter til tand- og mundhulepleje hos VetPlanet er af meget høj kvalitet og anbefalet af VetPlanet dyrlægerne.

Virbac Tandhygiejnesæt mini
Tandhygiejnesæt til mindre hund og kat
Varianter: 1 sæt
Virbac Tandhygiejnesæt hund 70 g
Tandhygiejnesæt
Varianter: 1 sæt
Petosan Oralcleaner
Fingertandbørste
Varianter: 1 stk
Virbac Enzym Tandpasta 70 g
Tandpasta med enzymer
Varianter: 1 tube
VetPro Tandpasta 50 ml
Tandpasta med smag
Varianter: 1 tube
VetPro klorhexidin mundgel
Forebygger plak hos hund og kat
Varianter: 1 flaske
Vejl. pris fra 98.75 DKK
Virbac Hexagel 100 ml
Velegnet til forebyggelse af plak
Varianter: 1 flaske
Virbac Vet Aquadent
Forebygger tandsten hos hund
Varianter: 500 ml 2x500 ml
Vejl. pris fra 274.00 DKK
APTUS Bucadog pasta
Enzympasta, forebygger tandsten hos hund
Varianter: 70 g
APTUS Bucadog tyggelapper - large, 8 stk.
Tyggelapper med enzymer, forebygger tandsten hos større hunde
Varianter: 1 pakke m. 8 stk.
APTUS Bucadog tyggelapper - small
Tyggelapper med enzymer, forebygger tandsten hos små hunde
Varianter: 1 pakke m. 24-27 stk.
Virbac VeggieDent Fresh XS 15 stk
Tyggestænger mod tandsten hund under 5 kg
Vejl. pris fra 114.00 DKK
Virbac VeggieDent Fresh S 15 stk
Tyggestænger mod tandsten hund 5-10 kg
Vejl. pris fra 124.00 DKK
Virbac VeggieDent Fresh M 15 stk
Tyggestænger mod tandsten hund 10-30 kg
Vejl. pris fra 134.00 DKK
Virbac VeggieDent Fresh L 15 stk
Tyggestænger mod tandsten hund over 30 kg
Vejl. pris fra 144.00 DKK
Whimzees tyggeben, tandbørste, M, 12 stk.
Tyggeben, forebygger tandsten
Varianter: 1 pose