Killingens første leveår

Foråret er sæson for killinger, og mange familier bliver beriget med nye pelsede venner – fra enten private hjem eller internat. Killinger er enormt legesyge og udforskende, og derfor skal man forvente masser af aktivitet, indtil de omkring 9-15 måneders alderen afhængig af racen er fuldt udvokset og falder mere til ro.

Katte har forskellige behov alt afhængig af katteracen, men fælles for alle er, at der det første leveår er en række punkter, du skal huske.

Vores VetPlanet dyrlæger gennemgår her, hvad du som kæledyrsejer skal være særligt opmærksom på i killingens første leveår.

Nederst finder du vores killingetjekliste til det første leveår.

Neutralisation

Killinger kan blive drægtige, når de er i løbetid. Og det kan allerede ske, når de blot er få måneder gammel. Det er svært hele tiden at holde øje med, hvad katten finder på, så det kan være meget vanskeligt at forhindre uønskede killinger. Derfor anbefaler VetPlanet, at du sørger for at kastrere eller sterilisere din han- eller hunkilling, inden de bliver lukket ud i den fri natur, og som hovedregel, når de vejer cirka 2 kg.

En vægt på cirka 2 kg giver nemlig den mest sikre narkose. Killingen rammer ofte denne vægt omkring 4-6 måneders alderen. Katten kan intet mærke, og den er normalt frisk igen efter et par dage.

Derudover oplever mange også, at deres kat bliver mere afdæmpet, når den er neutraliseret. Den får et mere roligt sind, og hankatte har ikke samme behov for at strinte og markere sig.

Læs mere om neutralisation her: https://bit.ly/3euPnTj.

Hvad koster kastration af kat hos VetPlanet?

Kastration:                                           Kr. 879,00
Kastration inkl. vaccination:             Kr. 1.088,00
Chip i forbindelse med kastration: Kr. 179,00

VetPlanet tilbyder gratis øretatovering/registrering i forbindelse med kastration.
Priserne er inkl. smertestillende medicin til de første dage efter indgrebet.

BEMÆRK: Hvis din kat bliver vaccineret for første gang i forbindelse med kastrationen, så skal den revaccineres igen ca. 4 uger senere. Denne revaccination er ikke med i pakkeprisen. Du kan læse hvad en revaccination koster her.

Hvad koster sterilisation af kat hos VetPlanet?

Sterilisation:                                           Kr. 1.199,00
Sterilisation inkl. vaccination:             Kr. 1.408,00
Chip i forbindelse med sterilisation: Kr. 179,00

VetPlanet tilbyder gratis øretatovering/registrering i forbindelse med sterilisation.
Prisen er inkl. smertestillende medicin til de første dage efter indgrebet.

BEMÆRK: Hvis din kat bliver vaccineret for første gang i forbindelse med sterilisationen, så skal den revaccineres igen ca. 4 uger senere. Denne revaccination er ikke med i pakkeprisen. Du kan læse hvad en revaccination koster her.

Foder til killinger

Især hos killinger er det vigtigt, at kosten indeholder alle de nødvendige næringsstoffer for at kunne vokse. Man kan se på killingefoder som vækstfoder, og det skal være letfordøjeligt. Kattefoder består af protein og kulhydrater, og særligt protein er modsat hunde meget vigtigt for killingens vækst. Derfor er katte afhængige af at spise kød.

Afhængig af fodertypen skal du skifte foder til din killing, når den er 10-12 måneder. Og undgå altid at give din kat madrester. Menneskemad har ikke den rigtige sammensætning af næringsstoffer som kattemad.

Uanset om katten er killing eller voksen, så husk også at kigge på fodervejledningen. Det er vigtigt, at katten hverken får for lidt eller for meget mad. Hovedreglen er, at din kat skal spise 2 gange om dagen – morgen og aften.

Læs mere om fodring af katte

Selvom killingen er sød og dygtig, så undgå også at give den for mange godbidder. Det kan hurtigt resultere i overvægt, og det forringer livskvaliteten og øger chancen for en række livsstilssygdomme.

Læs mere om overvægt hos katte

Vaccination af katte

En killing vokser ekstremt hurtigt, og der går ikke længe, før de suser rundt inde som ude – og derfor er mere udsatte for sygdomme. Allerede fra 8 ugers alderen skal killingen vaccineres af over 2 omgange med ca. 4 ugers mellemrum. Vaccinationer beskytter mod sygdomme som katteinfluenza, kattesyge og klamydia.

Hvis du skal rejse med din kat, så skal du huske at vaccinere katten mod rabies. Din kat kan tidligst blive vaccineret mod rabies, når katten er 12 uger. I kan rejse 3 uger efter, at katten er blevet vaccineret mod rabies.

Normalt er der ingen risiko ved vaccinen, og de fleste katte oplever kun træthed og nedsat appetit samme dag.

Aktivitet af killinger

Generelt har katte det naturlige instinkt, at de er deres egen herre. Derfor gør de også, hvad der passer dem. Leg som daglig aktivitet kan være en rigtig god ide for at pleje det naturlige instinkt, så den ikke pludselig går til angreb på dig, møblerne eller gardinerne. Det kan især være vigtigt for indendørskatte.

Kattebakke-træning kan også være en god måde at stimulere killingen samtidig med, at den lærer. Det kan f.eks. være ved at placere den i bakken, når du kan se, at den skal besørge. Ellers også efter spisetid og morgen og aften.

Tjekliste til killingens første leveår:

• Killinger kan blive drægtige, når de er få måneder gammel. VetPlanet anbefaler, at du neutraliserer din killing, når den vejer 2 kg. Det er typisk, når katten er 4-6 måneder
  • Det er vigtigt, at killingefoder indeholder de rigtige næringsstoffer til, at killingen kan vokse. Afhængig af fodertypen skal du skifte foder til din killing, når den er 10-12 måneder. Og undgå at give katten menneskemad
  • Allerede fra 8 ugers alderen skal killingen vaccineres af over 2 omgange med ca. 4 ugers mellemrum. Vaccinationer beskytter mod smitsomme sygdomme. Husk også at vaccinere din kat mod rabies, hvis I skal rejse. Du kan tidligst vaccinere din kat mod rabies, når katten er 12 uger. I skal vente 3 uger efter vaccinationen med at rejse
  • Brug leg som daglig aktivitet af din killing. Det plejer killingens naturlige instinkt, så den ikke pludselig går til angreb på dig, møblerne eller gardinerne.