Hoste hos hund

Hoster din hund en enkelt eller få gange, hvorefter hosten ophører, så har din hund sikkert fået et mindre græsstrå eller andet lignende fremmedlegeme i luftvejene. Med hosten får hunden selv fjernet fremmedlegemet, og det er helt normalt.

Oplever du, at hunden har akut hoste i mere end 30 minutter, eller at hosten er tiltagende over en dags tid, skal du være opmærksom.

Læs VetPlanet dyrlægernes råd til, hvordan du skal forholde dig, hvis du oplever hoste hos din hund, og hvad du skal være opmærksom på, når din hund hoster.

Hvad gør jeg, hvis min hund hoster?

Hoster din hund en enkelt eller få gange, så har din hund sikkert fået et mindre græsstrå eller andet i luftvejene, og så hjælper hosten med at få fjernet det igen.

Hoster din hund derimod gennem længere tid, f.eks. akut hoste i over en ½ time eller har tiltagende hoste over en dags tid, så skal du:

• Give hunden ro og stoppe motion, leg og alle andre former for aktivitet.
  • Tage hundens temperatur, temperatur over 39 grader er feber.
  • Tilbyde din hund lidt vand at drikke.
  • Give din hund lidt hostestillende medicin, f.eks. Noskapin tabletter, 1 tabl. pr. 25 kg hund 3 gange dagligt.

I nogle tilfælde kan hosten optræde sammen med symptomer som nedstemthed, feber, nedsat appetit og vejrtrækningsbesvær. Hvis dette er tilfældet, så skal du kontakte din dyrlæge med det samme.

Hvis hunden fortsat hoster efter et par dage, skal du ligeledes kontakte din dyrlæge og snarest få en tid til udredning af årsagen til hosten, således at den tilgrundliggende årsag kan behandles.

Hvorfor hoster min hund?

Der kan være mange årsager til hoste:

• Hjerteorm (Angiostrongylus vasorum)
  • Lungeorm (Crenosoma vulpis)
  • Luftvejsinfektioner, hyppigt kennelhoste
  • Fremmedlegemer i og omkring luftvejene
  • Væske eller slim i og omkring luftvejene
  • Cancer i omkring luftvejene og de store blodkar omkring lungerne
  • Hjertelidelser
  • Kredsløbslidelser

Hvad er kennelhoste?

Kennelhoste er en hyppig årsag til hoste hos hund. Hosten er typisk tør og rungende. Kennelhoste er meget smitsom, og man kan beskytte hunden mod smitten ved at lade hunden vaccinere med kennelhoste 1 gang årligt. Herved nedsættes risikoen for at din hund får kennelhoste betydeligt.

BEMÆRK!
Hjerte- eller lungeormsinfektion kan optræde med fuldstændig de samme symptomer som kennelhoste. Derfor anbefales det ofte at undersøge afføringsprøver fra hunden optaget på 3 af hinanden følgende dage for at udelukke infektion med disse parasitter, hvor infektionen kan få meget alvorlige følger for hunden.