Kan min hund tåle rosiner / vindruer?

Hunde elsker rosiner. Rosinerne findes i mange hjem, især i familier med børn. De fleste hundeejere er bekendte med, at hunde ikke kan tåle rosiner eller vindruer, men det er de færreste, der er opmærksom på, hvor små mængder der skal til for at udløse en forgiftning hos hunden.

Kan min hund tåle rosiner og vindruer?

Hunde elsker rosiner. Rosinerne findes i mange hjem og især i familier med børn. De fleste hundeejere er bekendte med, at hunde ikke kan tåle rosiner eller vindruer, men det er de færreste, der er opmærksomme på, hvor små mængder der skal til for at udløse en forgiftning hos hunden.

Hvilken gift er i rosiner og vindruer?

Man kender i dag ikke det præcise stof, som udløser forgiftningen. Men det er teorien, at svampesporer i rosinerne og på vindruerne producerer giftstoffer (toksiner), som påvirker eller ødelægger hundens nyrer.
Nogle hunde bliver syge og kan dø ved at indtage meget små mængder, andre hunde tåler fint rosiner og vindruer. Man kan ikke på forhånd vide, om ens hund er modtagelig for rosiner eller vindruer, og der findes desværre ingen test herfor.

Hvilke forgiftningssymptomer får min hund ved rosin- og vindrueforgiftning?

Ved denne type forgiftning er det hundens nyrer, som påvirkes. Forgiftningen kan resultere i et akut nyresvigt med døden til følge.

De typiske symptomer er:

• Diarré
  • Smerte fra maveregionen
  • Øget tissetrang
  • Øget drikkelyst
  • Rystelser og evt. kramper

Hvor mange rosiner eller vindruer skal min hund spise for at blive forgiftet?

En norsk undersøgelse har vist at 2,8 gr. rosiner eller 19,6 gr. vindruer pr. kg. legemsvægt kan udløse nyresvigt hos hund.

Dvs. at en hund på 20 kg kan udvikle nyresvigt, hvis den spiser 56 gr rosiner eller 392 gr. vindruer

Kan man behandle rosin- og vindrueforgiftning?

Der findes desværre ingen modgift mod denne forgiftning. Hvis din hund har spist rosinerne eller vindruerne inden for kort tid, har dyrlægen mulighed for at give et brækmiddel. Dyrlægen vil desuden typisk anlægge et drop og give væske intravenøst og i øvrigt behandle for at dæmpe hundens symptomer.