Kløe hos hund

Alle hunde vil som et led i at soignere, pleje og rense deres pels og hud klø og slikke sig kortvarigt hver dag. Hvis kløen tager til og bliver overdreven, er det tegn på, at der er noget galt. Kløen er i sig selv ikke en sygdom, men det er et symptom, der kan vise sig ved en lang række af sygdomme. Kløen kan variere fra at være kortvarige ”kløeanfald” til at være konstant hele døgnet.

Hvad gør jeg, hvis min hund klør sig?

Hvad gør jeg, hvis min hund får mange kløeanfald eller klør sig konstant?

• Foretag notater om kløemønsteret til evt. senere brug hos dyrlægen. Klør din hund sig indendørs, udendørs, konstant, efter hvile/søvn, på bestemte tidspunkter af døgnet osv. Det kan være nyttige oplysninger for din dyrlæge.
  • Tag din hunds temperatur. En temperatur over 39 grader er feber.
  • Kig efter sår og hårløse partier i huden.
  • Du kan indledningsvis bade din hund med en kløelindrende shampoo.

I nogle tilfælde kan kløen optræde sammen med andre symptomer som nedstemthed, rastløshed, feber, øget drikkelyst og nedsat appetit. I disse tilfælde skal du kontakte din dyrlæge med det samme og snarest få en tid til udredning af årsagen til kløen, så den tilgrundliggende årsag kan findes og behandles.

Du skal også kontakte din dyrlæge, hvis kløen varer ved eller konstant forværres.

Hvad er årsagen til, at kløen opstår?

Der kan være rigtig mange forskellige årsager til, at din hund klør sig. Nogle gange finder dyrlægen med det samme en enkel og indlysende årsag til kløen, andre gange kan det tage måneder for dyrlægen at komme til bunds i årsagskomplekset, da mange forskellige sygdomme kan give de nøjagtigt samme symptomer.

Af og til ser man også, at den samme hund kan være angrebet af to eller flere forskellige sygdomme, der begge eller alle giver anledning til kløe.

Der kan foretages en overordnet opdeling af årsagerne til kløe: Parasitter, infektioner, allergier, hormonsygdomme og endelig ”andre årsager”.

• Parasitter
    - Skab (ræveskab)
    - Lopper
    - Lus
    - Hårsækmider
    - Rovmider
    - Øremider
    - Skovflåter

• Infektioner
    -
    Bakterieinfektioner i form af overfladisk hudbetændelse (”Hotspot”, ”Retriever-eksem”, ”Fugt-eksem”)
    - Dyb hudbetændelse
    - Svampeinfektioner i form af gærsvampe (Malassezia) og ringorm

• Allergier
    Inhalationsallergi (Astma-eksem)
    - Fødemiddelallergi
    - Kontaktallergi
    - Loppeallergi (Typisk en allergisk reaktion over for loppe-spyt)

• Hormonsygdomme
    -
    Hypothyroidisme (Nedsat funktion af skjoldbruskkirtlen)
    - Cushings Syndrom (overproduktion af binyrebarkhormoner)
    - Huden reagerer abnormt på kønshormoner

• Andre årsager
    -
    Det kan være en række forholdsvis sjældne lidelser, som ikke hører hjemme i grupperne ovenfor. Det kan dreje sig om medfødte sygdomme i huden, sygdomme i immunsystemet samt forskellige former for kræftsygdomme.

Lopper er en hyppig og almindelig årsag til kløe hos hund

Hvis du skal se, om din hund har lopper, skal du kigge efter lopper eller loppeekskrementer i pelsen. Lopper kan være svære at finde, da de hurtigt bevæger sig væk, når man undersøger.
Lopperne er 2-3 mm lange og er mørkebrune, nogle nærmest sorte. Prøv først at finde dem på den bagerste del af ryggen mod halen. Hvis du ikke kan finde dem her, så vend hunden eller katten på ryggen og led efter dem på bugen.

Loppeekskrement-test: Finder du ingen lopper, så prøv at rede hårene igennem på bagerste del af ryggen. Her bruges en loppekam eller en anden fin kam. Hvis din hund eller kat er inficeret med lopper, så vil du i mange tilfælde opsamle loppeekskrementer på kammen. De ligner kaffegrums. Kommer du dem på et vådt stykke køkkenrulle eller kaffefilter, vil du se, at dette farves rødt. Den røde farve i loppernes ekskrementer kommer frem, da loppen suger blod fra sin vært. Finder du lopper, så skal du selvfølgelig starte en behandling mod lopper med det samme. Læs her, hvilke produkter, du kan bruge.